پروانه امیرافشاری (زادهٔ ۲۶ اسفند ۱۳۲۳)، که با نام هنری حمیرا شناخته میشود، از خوانندگان برجستهٔ ایرانی بهشمار میرود. 🎶 وی فعالیت حرفهای خود را در پاییز ۱۳۴۴ با اجرای آهنگ «صبرم عطا کن» به آهنگسازی استادش علی تجویدی آغاز کرد. این اثر با استقبال چشمگیر مردم و تحسین استادان موسیقی روبهرو شد.
پس از انتشار چندین اثر موفق دیگر، از جمله «پشیمانم» که همچنان با آهنگسازی علی تجویدی همراه بود، وی با استاد پرویز یاحقی آشنا شد. این آشنایی علاوه بر همکاری هنری، به ازدواج آنها نیز انجامید و نتیجهٔ آن، خلق آثار ماندگار دیگری در عرصهٔ موسیقی بود. 🎼
پس از جدایی از پرویز یاحقی، حمیرا همکاری خود را با سایر هنرمندان ادامه داد و در کنار موسیقی سنتی، به اجرای موسیقی پاپ و تلفیقی نیز پرداخت و بدین ترتیب، دامنهٔ فعالیت هنری خود را گسترش داد. 🎤
به گفتهٔ علی تجویدی، صدای حمیرا در گسترهٔ آلتو قرار دارد، اما در عین حال، توانایی اجرای نتهای سوپرانو را نیز از زیرترین تا بمترین محدوده داراست، که این ویژگی، او را در زمرهٔ خوانندگان توانمند و منحصربهفرد موسیقی ایران قرار میدهد.
بیشتر بخوانید :
بیوگرافی هایده (معصومه دَدهبالا) : زندگی شخصی و هنری
معرفی ۳۰ هنرمند زن پرفروش در تمام دوران : زنان افسانه ای موسیقی
خلاصه مطلب
موضوع | توضیحات |
---|---|
نام اصلی | پروانه امیرافشاری |
نام هنری | حمیرا |
تاریخ تولد | ۲۶ اسفند ۱۳۲۳ |
محل تولد | تهران، ایران |
آغاز فعالیت هنری | پاییز ۱۳۴۴ با آهنگ «صبرم عطا کن» به آهنگسازی علی تجویدی |
اساتید موسیقی | علی تجویدی، پرویز یاحقی |
سبک موسیقی | موسیقی سنتی، پاپ و تلفیقی |
همسران معروف | پرویز یاحقی (آهنگساز) |
مهاجرت از ایران | پس از انقلاب ۱۳۵۷، ابتدا به پاکستان، سپس اسپانیا، کاستاریکا و در نهایت آمریکا |
ویژگی صدای حمیرا | گستره آلتو با توانایی اجرای نتهای سوپرانو |
نظر بزرگان موسیقی | بنان: صدای ملکوتی، علی تجویدی: صدای نادر، حسن شماعیزاده: صدای فراتر از موسیقی خاورمیانه |
آلبومهای معروف | مهتاب عشق (۱۳۸۳)، هدیه (۱۳۸۰)، سرنوشت (۱۳۷۷)، بهار عشق (۱۳۷۱) |
تکآهنگهای مشهور پیش از انقلاب | «مسافر غریب»، «همزبونم باش»، «دوستت دارم»، «هوای قفس»، «راه جدایی» |
تکآهنگهای مشهور پس از انقلاب | «شادی زندگی تویی» (۱۳۹۶)، «خانه عاشق کجاست» (۱۳۷۶)، «الله اکبر» (۱۳۶۹) |
بیوگرافی حمیرا
پروانه امیرافشاری در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. او از خانوادهای سرشناس و اصیل با ریشههای آذری بود. پدرش از مالکان بزرگ آذربایجان بهشمار میرفت و مالک ۱۵۰ روستا و قریه در شمال غرب ایران بود.
خانهٔ خانوادگی آنها همواره محل برگزاری محافل مجلل با حضور شخصیتهای برجستهٔ حکومتی و هنری آن دوران بود. این گردهماییها، که با اجرای هنرمندانی چون روحانگیز، بنان، ملوک ضرابی و دیگر بزرگان موسیقی همراه میشد، نخستین جرقههای علاقهٔ دختر خانواده را به هنر آواز در او ایجاد کرد. 🎼
حمیرا که در آغاز راه با مخالفت پدرش روبهرو بود، پنهانی و با حمایت همسرش که بهتازگی از آلمان بازگشته بود، در آزمون صدا در شورای رادیو شرکت کرد. اجرای تحسینبرانگیز او، داوران را شگفتزده کرد و زمینهساز ورودش به دنیای حرفهای موسیقی شد. 🎤
پس از پذیرش در این آزمون، او تحت آموزش علی تجویدی، یکی از برجستهترین آهنگسازان زمان خود، قرار گرفت و سرانجام در پاییز ۱۳۴۴ خورشیدی با اجرای اثر جاودان «صبرم عطا کن» به شهرت رسید. 🌟
🎶 آغاز فعالیت حرفهای حمیرا
در پاییز ۱۳۴۴ خورشیدی، حمیرا نخستین اثر هنری خود را با عنوان «صبرم عطا کن» در دستگاه سهگاه اجرا کرد. این قطعه با آهنگسازی علی تجویدی و شعری از بیژن ترقی خلق شد و بعدها در کتاب ترانههای ماندگار به ثبت رسید. 🌟
با وجود استعداد برجستهاش، مسیر حرفهای او با چالشهایی همراه بود. پدرش، که با فعالیت هنری دخترش مخالف بود، او را از ورود به عرصه موسیقی منع میکرد. به همین دلیل، حمیرا برای حفظ هویت خود، نام هنریاش را برگزید. اما صدای او چنان شاخص بود که پدرش آن را شناخت و از آنجا که خوانندگی را در شان خانوادگی خود نمیدانست، تمام صفحات منتشرشده از آثار دخترش را در بازار تهران خریداری و در خانه نگهداری کرد. این اقدام باعث کمیابی آثار اولیهٔ حمیرا در آن دوران شد. 🎼
یک سال بعد، با سفر پدرش به اروپا و حمایت مادر، او توانست مسیر هنری خود را ادامه دهد. دومین اثر مشترک او، تجویدی و ترقی، با عنوان «سرگردان»، در گوشهٔ موالیان از دستگاه همایون ساخته شد. پس از آن، اثری دیگر به نام «پشیمانم» خلق شد که به دلیل مدولاسیون هنرمندانه میان دستگاه همایون و سهگاه، نقطه عطفی در موسیقی سنتی ایران بهشمار میرفت. 🎵
با انتشار این اثر، پدرش که از فعالیت مجدد او آگاه شد، حمیرا را از خانه طرد و از ارث محروم کرد. اما این دشواریها مانع ادامهٔ مسیر هنری او نشد. حمیرا در ادامهٔ فعالیت خود با استاد برجسته، پرویز یاحقی، آهنگساز و نوازندهٔ نامآور ایرانی، آشنا شد. این آشنایی، علاوه بر همکاریهای هنری ماندگار، به ازدواج آنها نیز انجامید. 🎻
🎭 زندگی شخصی حمیرا
حمیرا به مدت شش سال همسر پرویز یاحقی، آهنگساز برجستهٔ ایرانی، بود. این دوران، علاوه بر پیوند زناشویی، دورهای پربار از همکاریهای هنری میان این دو هنرمند نامآور نیز بهشمار میرود. 🎶
در این مدت، حمیرا با آهنگسازی پرویز یاحقی و اشعاری از بیژن ترقی، مجموعهای از آثار ماندگار را اجرا کرد که همچنان در خاطرهٔ موسیقی ایران جاودان ماندهاند. از جمله این آثار میتوان به ترانههای «مرا نفریبی»، «هدیهٔ عشق»، «بهار نو رسیده»، «مرا تنها نگذاری»، «پنجرهای به باغ گل»، «آهنگ محبت»، «با دلم مهربان شو»، «بهار عشق من»، «ای رفته از بر من»، «بهخاطر تو»، «می عاشقانه»، «دل شکنی گناهه» و «چند با یادت فریبم این دل دیوانه را» اشاره کرد. 🎼
پس از چند سال، زندگی مشترک آنها به جدایی انجامید و با وقوع طلاق، ارتباط هنری میان حمیرا و پرویز یاحقی نیز بهطور کامل قطع شد. این اتفاق نقطهٔ پایانی بر همکاریهای هنری این دو هنرمند بود و هر یک، مسیر تازهای را در زندگی و هنر خود پیش گرفتند. 🎤
✈️ مهاجرت از ایران پس از انقلاب
پس از وقوع انقلاب اسلامی، حمیرا به دادگاههای انقلاب احضار شد و به گفتهٔ خود، تحت بازجویی و فشارهای روحی قرار گرفت. 🎭
در این دوران، همسر سوم او که در زمینهٔ تجارت کراوات فعالیت داشت، با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی عملاً بیکار شد. با وجود تمام سختیها، حمیرا تا اواخر سال ۱۳۶۰ خورشیدی در ایران ماند و در این مدت، چندین بار محل زندگی خود را تغییر داد. 🏡
سرانجام، به دلیل شرایط نامساعد و بدون حمایت همسرش، تصمیم به مهاجرتی دشوار و پرمخاطره گرفت. او در همان سال، بهطور ناشناس و در قالب پیرزنی گریمشده، به همراه دختر دو سالهاش، یاسمن، از مرز افغانستان ایران را ترک کرد. ابتدا به پاکستان رفت، سپس راهی اسپانیا شد و در نهایت به کاستاریکا در آمریکای مرکزی مهاجرت کرد. 🌍
اقامت در کاستاریکا برای او دورانی سخت و پر از تنهایی بود. او دچار افسردگی شدیدی شد و به مدت یک سال تحت درمان روانپزشکی قرار گرفت. در همین حال، همسرش بهطور مستقیم به آمریکا مهاجرت کرد و زندگی جداگانهای را در پیش گرفت.
پس از مدتی، حمیرا به ایالت کالیفرنیا نقل مکان کرد و با حمایت احمد مسعود، از چهرههای فعال موسیقی در خارج از ایران، بار دیگر به عرصهٔ هنر بازگشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت. 🎶
🎼 حمیرا از نگاه بزرگان موسیقی
🔹 غلامحسین بنان: صدای حمیرا را ملکوتی و سحرآمیز توصیف کرده و باور داشت که تا یک قرن دیگر نیز صدایی همسنگ با او ظهور نخواهد کرد. 🎶
🔹 علی تجویدی: از دیدگاه این استاد موسیقی، صدای حمیرا نادر و کمیاب است و در محدودهٔ آلتو قرار دارد، با این حال، توانایی اجرای نتهای سوپرانو از زیرترین تا بمترین محدودهٔ صوتی را نیز داراست. 🎵
🔹 پرویز یاحقی: او صدای حمیرا را تنها با صدای ام کلثوم در دوران جوانی قابل مقایسه دانسته است.
🔹 جهانبخش پازوکی: در توصیف جایگاه هنری او گفته است: حمیرا همچون تکاختری در آسمان هنر ایران میدرخشد و نور او به تمامی هنرمندان رسیده است.
🔹 محمد حیدری: او بر این باور است که حمیرا به همراه گلپا، انقلابی بزرگ در موسیقی سنتی ایران رقم زدند.
🔹 اکبر گلپایگانی (گلپا): حمیرا خورشید درخشان آسمان موسیقی ایران است. 🌞
🔹 حسن شماعیزاده: او اعتقاد دارد که صدای حمیرا فراتر از سطح موسیقی خاورمیانه است و ویژگیهای صوتی او، بهویژه لرزشها و ویبراسیونهای صدایش، بینظیر و منحصربهفرد است.
🔹 بابک رادمنش: در وصف صدای حمیرا میگوید: صدای او همچون مُشکی است که فضای موسیقی ایران را عطرآگین ساخته است. او این صدا را استثنایی دانسته و معتقد است که گاهی قرنها میگذرد تا چنین صدایی ظهور کند، و خوشبختانه، این اتفاق در روزگار ما رخ داده است. 🎤✨
![عکس پیری حمیرا](https://www.nabzeroozaneh.com/wp-content/uploads/2025/02/0d331950-db55-11ef-924f-a98420f89952-e1739204004502.avif)